STEINERSKOLEN I STAVANGER 1. OG 2. BYGGETRINN
1989-91. 1850 kvm. |
Arkitekt: Espen Tharaldsen. Medarbeidere: Sverre Øystein Woxen (saksbehandler), Ole Rasmus Nygaard, Svein Erik Tøien. For kortere perioder: Morten Gunge, Bjørg Aabo, Irina Blaha |
Skoleanlegget er tilrettelagt for etappevis utbygging. Rekkefølgen og størrelsen på etappene skulle bestemmes underveis. Det var derfor nødvendig med enheter som kunne sees som ferdige, selv om bare "litt" ble bygget. I detaljbearbeidelsen er de enkelte ellers like elementene variert ut fra hensynet til funksjonen og plasseringen i anlegget.
Tidlig var det et ønske fra skolens side om å legge vekt på alternativ teknologi. I starten ble det for eksempel arbeidet med halvklimatiserte soner som temperaturbuffere mellom inne og ute. Slik oppsto behovet for en mest mulig sammenhengende bygning (alt under ett tak) til tross for ønsket om etappevis utbygging (paviljonger). Denne organisasjonsformen ble beholdt selv om bygget endte opp en god del mer konvensjonelt - riktignok med en fuktåpen konstruksjon.
Et svunget taklandskap ble valgt som bygningsmotiv. Det hyperbolsk/paraboloide taket har en billedkarakter som ikke er så lett å forestille seg fordi det forandrer seg i to retninger samtidig. Dette har slektskap - som ytre bilde - på økologisk tenkning: å kunne fatte uavhengige systemer eller levende størrelser i samvirke.
Men bildet skulle også ha med stedet å gjøre, regionen ... feltet: hør et norsk sprog og tenk hvordan det kan bygges. Norsk formsprog! Tenk på tysk til sammenligning, så ordentlig og logisk, eller engelsk, forseggjort og dannet ... men norsk? ... med all mulig brottsjø, sterk vind og bølget landskap.
PUBLISERTE TIDSSKRIFTER
- BAF Nytt 06/88, 04/03
- Byggekunst 5/92, 1-2/96
- Orszagepito 1/91 (Ungarn)
- Das Goetheanum 31-32/92, 41/93 (Sveits)
- Deutsche Bauzeitschrift 12/92
- Skolen i Norden 1/93
- Techniques & Architecture (Frankrike)407/93
- Spazio & Società (Italia) 63/93
- Architectural Design Profile (England) 106/93
- The Architectural Review (England) 1194/96
- Steinerskolen, tidsskrift for pedagogikk … 3/96
- The Architects’ Journal (England) q13 - 205/97
- Hjem og Skole 3/98
- A+ 1/99 (Belgia)
- Art, City, Construction 5/03 (Ukraina)
BØKER/KATALOGER:
- Hvem Hva Hvor 1994, Oslo 1993
- Des histoires de bois, Bernard Marrey
- Picard Éditeur, Paris 1994
- Architecture for children, prof. Walter Kroner, Krämer Verlag, Stuttgart;Zürich 1994.
- Earth to spirit, David Pearson, Gaia books Limited, London 1994
- Steiner - Architektur, Juji Agematsu, Tokyo
- Codex, Tokyo 1998
- Contemporary world Architcture, Hugh Pearman, Phaidon Press Limited, London/ New York 1998
- Skolebyggprisen 2000, publikasjon utgitt av Norsk Form, 2001
- Bygg for en ny tid. Mot en miljøvennlig arkitektur, Chris Butters, Finn Østmo, NABU, Oslo 2000
- ... å ta skrittet ut, prosjektrapport “Levande skule”, Ås 2000
- Organische Architektur , Pieter van der Ree, Verlag Freies Geistesleben, Stuttgart 2001
- Architecture and Anthroposophy, dr. Anna Sokolina, Scientific Press Ltd, Moskva. 2001
- Norway - A guide to recent architecture, Ingerid Helsing Almaas, Batsford, London 2002
- Arkitekturguide for Norge, Arne Gunnarsjaa.Abstrakt Forlag as, Oslo 2002
- School Builders, Eleanor Curtis, Wiley-Academy, England 2003
- Norsk Arkitekturhistorie, Det Norske Samlaget , Oslo 2003
- Education towards freedom, Frans Carlgren, Floris Books, Edinburgh, 2008
- Mennesket i verden, verden i mennesket (Steinerskolen, tidsskrift .. m fl) Oslo, 2008
- Liv Laga, Erfaringer fra Steinerskolen, Bøhn, Schiøtz, Waage, Oslo, 2010
- Steinerskolen i Stavanger 30 år, Steinerskolen i Stavanger, Stavanger, 2010
- Arkitekturguide for Sør-Rogaland, Stavanger 2013
- Einführung in die Gestaltung von Schulbauten. Prof. Dr. Christian Rittelmeyer, Frammersbach, Tyskland, 2013